lauantai 3. toukokuuta 2014

Vappu-uistelua II & III

Tässä siis raportit eilisen ja tämän päivän tapahtumista kerralla, sillä en jaksanut eilen olleen kauden ensimmäisen soutu-uistelukilpailun jälkeen enää tänne mitään kirjailla. Eli ei muuta kuin asiaan.

2.5.2014
Ähtärinjärvi
Tällä päivällä olimme päättäneet mennä aamusta treenaamaan raippomista Ähtärinjärvelle, joka tarjoaa paljon haastetta raippamiehille, sillä onhan se selvästi tutumpi kovista kuhapoteistaan. Aloitimme kalastuksen paikoista joita emme olleet ennen käyneet luotailemassa, mutta valitettavasti kaikki paikat kusivat täysin, sillä veden ollessa alhaalla olivat rannat joka mahdottomia vetää tai sitten aivan liian karuja kevätpaikoiksi. Ensimmiäset pari tuntia menivät siis aivan nollatuloksella ja tuntui, että kala oli aivan hukassa.

Päätimme hetken miettimisen jälkeen suunnata keulan kohti vanhoja tuttuja paikkoja, missä oli varmasti haukea matalassa ja reunat olisivat heinikkoisia ja oivallisia raippatouhuihin. Eivätkä nämä paikat pettäneet vaan nämä tietopaikat antoivat ihan hyvin kalaa. Nostimme täältä tietopaikoista parikymppiä kisamitallista haukea pariin tuntiin, suurimman olessa 3kg kala. Emme jatkaneet enää eteenpäin näitä paikkoja vaan koska meidän oli valmistauduttava illalla pidettäviin soutu-uistelukilpailuihin kävimme enää kopaisemmassa erään uuden paikan.

Tämä paikka oli vaihteeksi täysi nolla, vaikka täältä olen itsekkin aikaisempina vuosina kepittänyt jokusia haukea. Olimme siis n. 4h ajassa kepittäneet Ähtärinjärveltä n. 20kg yli 55cm haukia vetämättä edes kunnolla järven parhaita haukiapajia. Totesimme siis, että jos täällä järjestettäisiin uistelukilpailut jälleen kerran, olisi tämä täysin voitettavissa matalasta hauilla.
Pieni räntäkuuro yllätti

Soutu-uistelukilpailu, Kuivasjärvi, Alavus
Nyt oli siis vuorossa kisakauden avaus soutu-uistelun muodossa Alavuden Kuivasjärvellä, joka on tosin ollut minulle ja Terolle aina haastava järvi jostain syystä, mutta Pasi ja Kari ovat kyllä tällä järvellä näyttäneet miten kalaa todella kepitetään. Kisa pidettiin 18:00-22:00 vartin loppusiirtymällä.

Teron ja minun taktiikka oli kiertää meidän vanhat kalapaikat, mutta ei tästä tuntunut tulevan mitään, sillä emme millään pysyneet muiden vauhdissa haukien kepittämisessä, eivätkä ahvenetkaan tulleet tutuksi neljässä tunnissa. Ja eipä tästä kilpailusta jäänyt mitään käteen omalta osalta, mutta Pasi ja Kari onneksi pärjäsivät edes jotenkin ollen kolmansia. Kankaanpään Tero ja Pihlajamäen Juha-Matti veivät voiton ja saivat samalla hämmästyttävän kokoisen appuran, joka rikkoi maagisen kilon rajan heittämällä painaen uskomattomat 1251grammaa! Lopputulokset luettavissa: Tulokset

3.5.2014
Tänään oli vuorossa soutuvenepäivä, sillä Tero vielä lepäsi eilisestä luolakokeesta, joka järjestettiin yöllä ja hän pääsi kotiin sieltä vasta hieman ennen kuutta aamulla. Lähdimme siten Aleksanterin kanssa uistelemaan haukea pienelle Ähtäriläiselle järvelle, joka oli jo entuudestaan meille molemmille tuttu, joten järven kalapaikat olivat hyvin tiedossa eivätkä ne pettäneet tälläkään kertaa.

Hauki on tällä järvellä kohtuu hyvänkokoista, reipasta kilon puikkaria, mutta ensimmäinen paikka antoi ymmärtää jotain aivan muuta, sillä se ei antanut kuin muutaman hassun alle puolen kilon tökin. Tästä eteenpäin olikin tiedossa selvästi huonompaa rantaa, mutta heti kun pääsimme jälleen vähäkään pelipaikoille taipui vapa ja komea parin kilon hauki taisteli hetken vastaan kunnes pääsi jatkamaan elämäänsä veneen kautta. Tästä muutama sata metriä eteenpäin oli mielestäni järven paras keväthaukipaikka ja ei aikaakaan, kun taas vedessä pärski haukia tasaiseen tahtiin ja suurin oli vielä kohtuu kookas n. 4kg kala.

Vedimme järven kokonaan ympäri rantoja pitkin ja lopputulokseksi tuli arviolta 40kg haukea, mutta koska kyseessä oli vain pieni järvi päätimme mennä vielä illaksi yrittämään kuhaa, joten nostimme veneen kyytiin ja kävimme hieman päivittämässä viehevalikoimaa kuhavehkeillä ja suuntasimme seuraavalle järvelle.

Tällä kertaa oli vuorossa myöskin pieni järvi, sillä olimme soutuveneellä liikenteessä eikä yltynyt tuuli tehnyt suuria järven selkiä houkuttelevaksi. Väänsin jammun kaasukahvan täysille ja vene lähti täyteen liukuun kohti kuha-apajia. Neljän vavan setti vetoon, eikä aikaa mennyt kuin viitisen minuuttia kun kahta vapaa jo vietiin. Komeat Vappukuhat kyytiin ja jatkoimme uistelemista. Seuraava lenkki paikassa ei antanut tärppiäkään, joten jatkoimme eteenpäin. Kesti hetken hahmottaa penkat ja syvyydet ilman kaikuluotainta tai syvyyskarttaa, mutta siinä me jotenkin onnistuimme, sillä pian nousi seuraava kuha kyytiin samasta paikasta kuin tämä tuplatärppi oli tullut. Jauhoimme tässä vielä pari lenkkiä, mutta ilman tulosta.
komeaa kuhaa

Kiersimme järvellä pari muutakin vanhaa paikkaa, mutta nämä tuntuivat olevan todella hiljaisia, joten lopulta päätimme jälleen suunnata kohti paikkaa, mistä nämä ensimmäiset kuhat olivat nousseet. Ja taas kuha kiinni. Nyt oli siis aivan selvää, että kuha oli aivan käsittämättömän pienessä potissa tässä lahdekkeessa mitä kiersimme. Yhteensä nostimme tästä järkyttävän pienestä potista 11 kuhaa ruokakaloiksi ja tämän jälkeen suuntasimme kohti rantaa tyytyväisinä päivän pottiin.
Kolme suurinta

Huomenna olisi tarkoitus suunnata jälleen Lappajärvelle matalavetotreeneihin isolla veneellä, mutta tällä kertaa eri alueelle kuin viimeksi.