maanantai 2. kesäkuuta 2014

Pohjanmaa-Cup, Evijärvi treeni I + Kari "Hauki" Hokkasen vierailu

Eilen kävimme vetämässä ensimmäisen treenin Pohjanmaa-Cupin toiseen osakilpailuun, joka järjestetään Evijärvellä. Ja harvinaisen eksoottisen tästä reissusta teki se, että saimme mukaamme jo monia vuosia kuuluisuutta niittäneen kilpauistelijan, kalastusoppaan ja Vetouistelulehden toimittajan Kari "Hauki" Hokkasen. Eli yksi reissun päätarkoitusta oli treenin ohella se, että hän tekisi meistä jutun syksyllä tulevaan vetouistelulehteen. Tämä on suuri kunnia meille että joku tekee meistä jutun lehteen. Ja kenties myös saisimme hänen kauttaan joitain vinkkejä, miten voisimme entisestään parantaa raippatouhuamme. Yksi valitettava seikka reissusta tosin oli se, että tämän kauden kipparimme, Tero, estyi tältä reissulta ylioppilasjuhlien takia. Eli lähdimme retkelle kokoonpanolla johon kuuluivat Pasi, Aleksanteri, minä ja tietenkin itse mestari Kari Hokkanen.
Kari "Hauki" Hokkanen

Olimme sopineet treffit Evijärven laskuluiskalla kymmeneltä, mutta päätimme, että saapuisimme tuntia aikaisemmin kohteeseen, niin saisimme vehkeemme valmiiksi täyteen iskuun, että Karin ei tarvitsisi odotella turhaa välineiden rassaamista. Kävimme odotellessa samalla tietenkin heittämässä vajaan tunnin lenkin ja heti havaitsimme erään seikan. Kala ei todellakaan ollut millään parhaalla otilla, sillä ainuttakaan mittakalaa ei tässä ajassa noussut. Noh, palasimme rantaan hakemaan Karin. Pienen haastattelun jälkeen miehet kyytiin ja ajelemaan kohti treenipaikkoja.

Heti alusta asti näki millainen polte ja innostus tällä miehellä on lajiin. Valitettavasti vain kalan syönti oli todellakin aivan nolla. Ensimmäiset paikat eivät antaneet ollenkaan mittakalaa, mutta hetken uistelun jälkeen löysimme pienen välikön missä oli edes vähän mittakalaa. Koukutimme tästä väliköstä kaksi mittahaukea ja yhden mitta-ahvenen. Tämän jälkeen siirryimme taas seuraavaan paikkaan, eikä kalan tulo ainakaan parantunut. Toki näin treenissä teimme kaikki siirtymät kovalla uistelunopeudella, sillä Evijärvellä tuntemattomien alueiden plaanissa vetäminen on käynyt monen venekunnat kohtaloksi, sillä potkureista ei ole jäänyt lehmänkokoisten, karttaan merkkaamattomien kivien jäljiltä oikeastaan yhtään mitään.
Eivät olleet haukia.

Hetken selkäpaikkojen vetämisen jälkeen, siirryimme erääseen lahteen, josta on joissain kisoissa, jotkut venekunnat ovat saaneet komeita haukia. Tässä paikassa Haukihokkanen halusi nähdä minarikalastusta, joten tätä me hänelle tarjosimme. Hetken uistelun jälkeen selvisi, että kyllä puskissa komeita kaloja on, mutta valitettavasti ne vain eivät pysyneet kiinni. Muutama komea mulahdus ja vavan taipuminen kalaa tartuttamatta tosin ovat minarikalastuksen ikävä puoli. Pari tuntia täällä jauhoimme ja kellon näyttäessä kolme päivällä oli aika viedä Hokkanen takaisin rantaan. Toki lopussa otimme vielä muutaman otoksen meistä ja veneestä. Pieni loppuhaastattelu ja juttu oli meidän osalta selvä. Mahtava päivä, lajista uskomattoman paljon kiinnostuneen henkilön kanssa oli aivan loistava ja saamme olla tyytyväisiä, että meille tälläinen tilaisuus suotiin.

Toki meidän osalta itse treeni ei ollut selvä vaan tämän jälkeen oli aika jatkaa kohti uusia reunoja, sillä Evijärvellä tätä raippamestaa on aivan älyttömästi. Lähes ensimmäinen  paikka Hokkasen lähdön jälkeen antoi päivän isoimman hauen. Jatkoime reunojen uistelua tämän jälkeen vielä seitsemään asti ja missään kohtaa päivää ei ollut havaittavissa minkäänlaista mittahauen syöntipiikkiä vaan niitä nousi harmillisen epätasaisesti koko päivän ajan. Pieni hauki tosin yltyi yhdessä kohtaa päivää pienelle purulle, mutta mitäpä tälläisellä 55cm hauella tekee kilpailussa, jossa alamitta on nostettu kovaan 60cm mittaan. Yhteensä saimme päivän aikana kymmenen mittahaukea ja viisi ahventa. Myöskään tämän kilpailun kohuttu ahven, jonka kerroin on nostettu viiteen ei tuntunut syövän, vaikka periaatteessa me sitä hieman yritimmekin.
Pasi ja 4,4kg hauki

Loppuun haluan vielä kerran kiittää Kari "Hauki" Hokkasta tästä päivästä järvellä ja toivon, että hän saa tästä tehtyä hyvän jutun Vetouistelulehteen.