sunnuntai 20. huhtikuuta 2014

Pääsiäisuistelua osa III

Tänään kohteenamme oli suurista kaloistaan tunnettu Seinäjärvi, jossa olen jo muutamana vuotena käynyt uistelemassa ja harjoittelemassa raippomistaitojani. Järvi on keskisuuri matala ja erittäin tummavetinen lätäkkö ja kaikenlisäksi myös todella kalaisa. Aloitimme kalastuksen klo 09:30 ja olimme tänäänkin nelistään veneessä sillä erotuksella, että Pasi oli vaihtunut Teron kumppani Sannaan. (vaikka sanonta kuuluukin, että nainen veneessä tuottaa epäonnea niin otimme tämän tietoisen riskin)
Kuvissa aikaisempien vuosien saalista:
Ahven 1020g

Hauki 9200g

Odotukset olivat veneessä korkealla, sillä itse henkilökohtaisesti pidän Seinäjärveä, kenties kovempana haukijärvenä kuin Karviajärveä, josta kävimme eilen ruumentamassa haukea. Päätimme jatkaa matalassavetoa ja tämä järvi on tähän tarkoitukseen erittäin optimaalinen, mutta silti todella haastava, sillä järvi on kaikista kivikkoisin, mitä tiedän ja kalat ovat ainakin muina vuosina oleskelleet pienissä taskuissa joihin on haastava ajaa. Mutta itse asiaan. Tänään vedimme kahdeksalla vavalla siten, että takana oli Sannalla hoidettavissa kaksi vapaa, kun taaas minulla ja Aleksanterilla oli kuusi vapaa keulassa. Olimme henkisesti siis varustautuneet siihen, että saisimme kunnolla ruumentaa hauenmötkälettä kyytiin, mutta itselläni alkoi tuskan hiki valua jo ensimmäisen pusikkoreunan jälkeen, sillä tästä ei merkkiäkään haukea. Eikä muuten tullut seuraavastakaan. Ensimmäiset 1,5h oli aivan järkyttävää tuskailua ja hapuilua, että missä hauki olisi. Tämän jälkeen ulommainen JiiCeen kutonen taipui ja kyytiin nostettiin valtaisa 200g hauki. Tili oli siis auki, mutta täytyy sanoa, että ei tämä yksi hauki kauheasti lohduttanut. Kala oli siis täysin hukassa, mutta päätimme, että kyllä se jostain löytyy ja edessä oli vielä viime vuoden parhaat paikat.
Seinäjärven ottisyvyys

Jatkoimme rantojen kiertämistä ja saavuimme nyt lahdikkoon, minne en uskoisi monenkaan mielellään lähteävän varsinkaan, kun kyse ei ole kilpailutilanteesta tai treenistä. Paikka oli täyttä louheikkoa ja joka puolella oli auton kokoisia kiviä muutama sentti vedenpinnan alapuolella. Täältä näimmekin ensimmäisen hauen tekevän pärskähdyksen pikkukalan perässä ja ei muuta kuin koukkaus tästä ja lähes samantien keulafemmalla "kisamitta" kyytiin. Uudet lenkit eivät tuottaneet tulosta. Jatkoimme ruumentamista ja onnistuimme saamaan täältä muutaman kalan kyytiin asti. Veden lämpötila alkoi myös nousta, mitä pidemmälle lahdikkoa etenimme ja ajattelimme, että lahden perältä löytyisi haukipesä, mutta eipä taaskaan näin käynyt vaan aivan yksittäisiä kaloja sieltä täältä. Kiersimme louheikon ja jatkoimme edelleen rantarunkkausta eteenpäin.
Ottipaikan näköistä

Seuraavat reunat olivat paikkoja, josta viime alkusyksystä ruumensimme Aleksanterin kanssa soutuveneellä kuuden tunnin aikana 143 haukea, joista 20-25kpl oli yli 2,5kg kaloja, joten uskoin, että jostain lähettyviltä löytyisi nytkin kalaa hyvin. Ja taas saimme pettyä, sillä kala ei ollut minkäänlaisella syönnillä, sillä ei vieläkään mitään keskittymiä hauista löytynyt ja nekin yksittäiset hauet, mitä nostimme veneeseen olivat todella huonosti kiinni ja paljon tapahtui myös irtoamisia. Yhteensä uistelimme 0,2 - 1,3m vesialuetta 5h ja täältä emme onnistuneet saamaan edes kopallista haukea, joten päätimme siirtyä vetämään järven kolme monttua lävitse.

Eli nyt siirryimme uistelemaan monttujen keskustoja ja penkkoja 2,5-4m vesialuetta pitkillä vavoilla. Lähellä oli saaren penkka, josta olin aikaisempina vuosina saanut jonkin verran haukia ja kopaisimmekin tämän reunan heti ensimmäiseksi ja heti kaksi haukea kyytiin! Ajattelimme, että kala oli valunut jo syvälle jostain syystä. Noh, seuraavat kaksi tuntia eikä yhtäkään kalaa palautti meidän jälleen uskoon, että ei se kala syö edes syvällä, sillä nämä ensimmäiset kaksi haukea jäivätkin ainoaksi syvältä. olimme siis uistelleet seitsemän tuntia saamatta minkäänlaista käsitystä missä hauki olisi. jossei hauki oli 0,2-1,3 eikä 2,5-4m vedessä niin, miten olisi tähän väliin jäävä vesialue, eli 1,3-2,5m. Eli setti jälleen vaihtoon ja tätä aluetta vetelemään.

Veneessä vallitsi jo vahva alakuloinen tunnelma, emmekä jaksaneet tätä vesialuetta vetää kuin tunnin ajan saaden yhden hauen. Yhteissaalis jäi siis todella heikoksi ja en tiedä varmaa syytä tähän heikkoon syöntiin, mutta osasyy saattaa olla, jokin kutuun liittyvä tekijä. En nimittäin olisi koskaan uskonut, että tästä järvestä voi saada näin huonosti haukea. Huomenna vaihdammekin raippavehkeet jigivehkeisiin ja lähdemme tavoittelemaan kuhaa eräälle pikkujärvelle.