sunnuntai 13. huhtikuuta 2014

Hauenuistelureissu 13.4

Nyt, kun jäät ovat tosiaankin jo pitkälti järviltä lähteneet niin oli aika suorittaa vuoden toinen uistelureissu ja tällä kertaa kohteeki valikoitiin järvi Hämeestä, jossa tarkoituksena oli jatkaa uusien värien ja mallien testailua.

Aloitimme Aleksanterin kanssa kalastuksen klo 10:00 ja tarkoituksena oli taas kerran vetää matalaa, alle kahden metrin vettä raipoilla ja soutuveneellä. Aloituspaikka oli täysi nolla ja vaikka olemme vetäneet ties minkälaisissa puskissa, niin oli aloituspaikan kortteikko jopa meille liikaa, sillä ei täällä mikään vaappu pysynyt puhtaana hetkeäkään. Jatkoimme eteenpäin ja kohti seuraavaa lahtea ja toivoimme, että täällä olisi edes hieman parempaa vettä uistella ja tällä kertaa näin kävikin. Ainut ongelma oli, että kala oli aivan hukassa myös täällä. Yhden pienen hauen onnistuimme tartuttamaan lahden pohjukasta. Jatkoimme matkaa ja lahden toiselta puolelta nostimme kyytiin jopa kaksi haukea, mutta mitään huippusyöntiä ei todellakaan täällä ollut.
tuulta ja tuisketta

Tämän kaiken jälkeen kiersimme lahdesta pois selän puolelle järveä ja täältä nousikin jo hieman enemmän haukia, mutta toisaalta keli ei ollut mukavimmasta päästä sillä tuossa tuiskeessa ja tuulessa oli soutuveneellä kalastaminen paikoitellen, jopa yllättävän hankalaa ja oikeiden ajolinjojen löytäminen erittäin vaikeaa. Päätimme tämän "selkäreissun" jälkeen palata kohti sisälahtia hakemaan hieman suojaa tuulesta, sillä ei kalaa kuitenkaan tuulenkaan puolelta tullut niin hyvin, että olisimme sinne jaksaneet jäädä. Muutaman kierroksen pyörimme sisälahdissa, mutta ei kalantulo vaikuttanut ainakaan parantuvan, joten päätimme suunnata kohti rantaa ja lähteä pois. Samalla soitin myös Terolle ja päätimme käydä illasta vielä eräällä joella uistelemassa haukea, sillä hän oli kuullut paikalliselta huoltoasemalta, että täältä oli viikolla joku nostanut komean hauen. Eli parin tunnin huolitauko ja sitten uudestaan ja uusilla kujeilla uistelemaan.

Jokiuistelureissu:

Vene oli laskettu puoli kuuden aikoihin illalla ja lähdimme joelle yrittämään sitä suurta jänkhäkoiraa. Tämä joki on kohtuu leveä, noin 20m ja pituutta tällä pätkällä on yhteensä n. 2km. Syvyyksiä on vaikea arvioida, mutta uskoisin suurimman syvyyden olevan n. 3m. Täältä tosiaan viikolla nostettiin hieman alle kympin hauki ja itsekin olen nouruudessani käynyt täällä pyydystämässä muutaman kerran haukia, tosin en ole silloin saanut sitä suurta.

Ensimmäinen hauki nousi parinkymmenen minuutin uistelun jälkeen, mutta kokoluokka ei jäänyt kympistä kuin 9500g. Pari lenkkiä kohdassa, mutta vailla uutta tärppiä. Tällä pätkällä on muutama silta joista pääsi hyvin uistelemalla alitse. Ja monesetihan nämä sillanaluset ovat ottipaikkoja. Yhden sillan jälkeen on myös pieni virtapaikka ja kova kivikko jonka vierestä uistelimme, eikä aikaakaan, kun kala jälleen kiinni. Mutta meidän kaikkien suut pyöreiksi veti se, että kala ei ollutkaan hauki vaan TAIMEN! Ja hauskinta tässä tapahtumassa oli se, että tämä taimen päätti todellakin hotkaista kunnon iltapalan, sillä se tarttui Karikon 18cm vaappuun. Ja samasta paikasta saimme myös päivän toisen hauen. Muutama kierros virtapaikassa ei tuonut lisätaimenia, joten jatkoimme joenpätkää eteenpäin. Veden ollessa todellakin matalalla oli osa joesta mahdotonta vetää, joten aloimme palailla kohti autoa. pyydystimme vielä paluumatkalla kaksi haukea lisää, joten yhteistulokseksi tuli 4 haukea ja yksi taimen. Harvinainen uistelusaalis varsinkin meille, mutta mitä enemmän järvellä tai tällä kertaa joella käy, niin sitä suuremmat on todennäköisyydet näihin sattumakaloihin. Nyt taas viikoksi töihin ja sitten onkin pääsiäisen aika kalastaa huolella ja kenties silloin alkaa haukikin olemaan paremmalla otilla!