lauantai 25. toukokuuta 2013

Treeni: Evijärvi

Ja näin taas säntäsimme kohti uusia seikkailuja ja tällä kertaa oli kohteena Evijärvi. Olimme kaikki saaneet vapaata töistä ja näin pääsimme kaikki yhdessä treenaamaan tänä kauniina perjantaipäivänä. Keli oli tosiaankin kaunis, liiankin kaunis, sillä tuulta ei ollut koko päivänä lähes ollenkaan ja möllykkäkin hymyili pilvettömältä taivaalta. Ei muuta kuin vene vesille ja kaloja etsimään. Olimme jo aiemmin katsoneet ja sopineet paikat mitkä kiertäisimme treenissä. Yritimme myös olla käymättä paikkoja jossa tiesimme kalaa olevan edellisvuosien ja viikkoja vallinneen sään takia.
Aloitimme uistelemaan eräästä lahdesta, josta tämä kyseinen kisa on aiemmin voitettu. Lahti on kauttaaltaan matala ja aivan selvä hauen kutupaikka, joten tästä selviäisi todella nopeasti onko hauki vielä kutualueilla vai onko se siirtynyt jo selvemmille vesille saalistamaan pikkukalaa. Noin tunnin vedon jälkeen ja yhden ainoan mittahauen perusteella lähdimme pois lahdesta kenties hieman jo nyt viisastuneina. Tämän jälkeen aloimme yksinkertaisesti kiertää järveä vältellen omia paikkoja ja etsien uusia paikkoja mistä emme olleet aiemmin kalastaneet. Hyvinkin pian selvisi, että ei kala ollutkaan niin huonolla syönnillä kuin alusta saatoimme odottaa ja mittakaloja alkoi paukkui tasaiseen tahtiin. Mutta kala oli todella tarkka uinnista ja värityksestä. Vaappu mikä antoi edellisviikonloppuna huimasti kalaa pyysikin nyt tyhjää, mutta vastaava hieman toisella tavalla uiva vaappu taas löysi itsensä krokotiilien suusta. Muutamia suurempiakin kaloja näimme molskivan rannoissa ja näitä kohtia emme edes vetäneet vaan koitimme viimeiseen asti vältellä saamasta treenissä näitä tuplapistehaukia. Mutta kuten tapoihimme kuuluu keulavitonen luokilleen ja hellurei. Sattuipa vielä vieressä olevan Juhalan Timon venekunta, joka näki tapahtuman ja lähti seuraamaan meitä katsellen mitä veneessä tapahtuu. Vapaa edes telineestä irroittamatta hauki haaviin ja nopeasti puntarille. Ja jälleen kerran oli tämä venekunta kepittänyt kerroin hauen aivan vääränä päivänä ja ikävä kyllä hauki on venekunnan toisista suurin ikinä saama kala painaen 9,6kg ja ollen 110cm pitkä. Edellisvuonna Patanan Tekojärvestä saamamme kala painoi 9,7kg ja oli 121cm pitkä. 11cm ja 100g eroa ennätykseen. Noh, hauki takaisin järveen kasvamaan ja ei muuta kuin eteenpäin. Ja jatkoimme samaa rataaa koko päivän, mutta emme löytäneet koko päivänä minkäänlaista "pottipaikkaa" vaan kalaa tuli sieltä täältä yhtä hyvin. Joten tulimme siihen lopputulokseen, että seuraavan päivän kisassa tulisi ajamista todella paljon. Lopetimme uistelun ilta seitsemän jälkeen ja siirryimme kaupan kautta majoitukseemme lähtöpaikan viereiselle Sillankorvan leirintäalueelle, josta olimme vuokranneet mökin. Illalla loimme stragedian ja kävimme läpi uistimet ja paikat mistä tuli ja missä järjestyksessä kävisimme järveä lävitse. Muistimme myös nestetankkauksen ja saapui illalla vielä venekunta K. Paavola ja Kangasniemi Tero nesteyttämään meidän luoksemme. Tulimme yhteistuumin siihen tulokseen, että längit korviin, kiviä täyteen ja paskaa päälle koko Evijärvi! Kilpailusta näyttäisi tulevan erittäin vaikea ja jokainen kala olisi ansaittava, mutta pärjäämiseen vaadittaisiin vähintäänkin yksi kerroinkala. Sen verran näytti iso hauki olevan aktiivinen. Veikkauksemme seuraavan päivän voittotuloksesta vaihteli 40-60 000 välillä. Kalaa kuitenkin olisi pakko saada ja paljon.
Treenistä tulee lisämateriaalia, kunhan kipparimme saa laitettua ne tietokoneelle ja lähetettyä minulle. Luvassa saattaa olla tragikoominen sillan alitus ja pieni pönövideo tuosta treenimöröstä.